Ford Cortina blev forvandlet til en Lotus

Paul Andy Andersen var med til at stifte Ford Classic Club DK i 1993, og så fik han med hjælp fra en engelsk racerkører og andre opgraderet sin Ford Cortina 1500 GT til en Lotus med en Twin Cam motor.

Paul Andy Andersen var med til at stifte Ford Classic Club DK i 1993

 


Paul Andy Andersen blev uddannet Ford mekaniker i 1968. Sidenhen blev han ingeniør og ansat på Odense Tekniske Skole inden for autofaget. I 1993 var han med til at stifte Ford Classic Club DK og fra 1996 formand for klubben. I dag er der ca. 450 medlemmer. Klubben er for alle europæiske Ford biler, der er minimum 25 år gamle.

- Klubben udsprang af en Ford Anglia klub på Djursland. I første omgang var den kun for engelske Ford biler, men senere blev det for alle europæiske klassiske Ford biler. Vi er vel nok den største klub med et enkelt bilmærke i landet. Det er i klubbens ånd at skabe et netværk, hvor vi kommer til at kende hinanden, hvis man skal bruge stumper eller teknisk knowhow, fortæller han.

Få et uforpligtende tilbud på din veteranbilforsikring

For dyr drømmebil

Siden læretiden som mekaniker var drømmebilen en Cortina MK I 1500 GT. Men i midten af 1960`erne var det en dyr bil at købe, specielt med en lærlingeløn, og en Lotus Cortina var næsten uopnåelig.

- Priserne på en Cortina 1500 GT lå dengang på cirka 27.000 kroner, og en Lotus kostede omkring 75.000 kroner. Så vidt jeg ved, blev der ikke indregistreret en eneste Lotus på danske plader, kun købt til race uden afgift, siger han.


 

Et lykketræf

Men i 1974 lykkedes det ham, efter et par års søgen, at finde en rød 1500 GT, og den købte han for  11.000 kroner.

- Jeg kom kørende i Odense, da jeg så bilen, og så kørte jeg efter den. Da den stoppede, spurgte jeg chaufføren, om den var til salg. Han var tilfældigvis autoforhandler, og vi blev enige om en pris på 11.000 kroner, siger han.

Det var en årgang 1966, og i mange år brugte han Cortina'en som privatbil, og han kørte i den klassiske bil rundt i hele Danmark og udlandet som konsulent for de Tekniske Skoler. Cirka 25.000 – 30.000 km om året.

- Folk blev da lidt imponeret, når jeg kom kørende i den. Men bilen led under de mange kilometer.

Der var mange reparationer, rustarbejde, ny motor, nye bagfjedre og meget andet. I 1980'erne måtte der en donorbil til for at klare rustarbejdet, og jeg valgte på det tidspunkt at male bilen sort, siger han.

 

 


Sat i garage

Efter nogle år satte han Cortina'en i garagen, og han kørte kun af og til i den til træf og andre særlige lejligheder. Han anskaffede sig også flere biler. En Cortina GT MK II fra 1969, en Capri MK II fra 1977 og en Sierra fra 1983.

Imens opstod idéen med at opgradere Cortina'en. Han var fascineret af, at det var Lotus, der slog alle de andre, når han var til racerløb på Nürburgring i Tyskland.

- Mine venner sagde, lidt for sjov, at jeg da skulle have en Lotus-motor i min Cortina. Så mødte jeg den engelske racerkører Tony Castle-Miller efter et løb. Han sagde, at han kunne skaffe mig en Lotus Twin Cam motor. Det lød jo godt, men jeg vidste også, at de var dyre. Så jeg slog det hen, men så ringede Tony en dag, og han sagde, at nu havde han en motor til mig. Det var jo fantastisk, og prisen var kun 7000 kroner, i dag ville den koste over 10 gange så meget, fortæller han.

Motoren blev udvekslet mellem dem til næste løb i Tyskland, og Paul Andy Andersen fik to dobbelt Weber-karburatorer med for samme pris.


 

En omfattende ombygning

Årene gik, og Paul Andy Andersen kiggede tit på den sorte Cortina i garagen, uden det blev til andet end tankerne om at realisere idéen med en ombygning. Men så i 2008 gik han i gang med at skille bilen totalt ad.

- Jeg var inspireret af Formel 1 racerne fra 70'erne med det sorte John Player Special design, som Ronnie Petterson og Emmerson Fittipaldi kørte i. Alt blev pillet ud af min Cortina, og rustarbejdet gik i gang igen. Det blev mere omfattende, end jeg havde forestillet mig.

Motoren blev totalt renoveret. Der kom nyt indtræk og et Lotus instrumentbord. Undervogn, bremser og styretøj blev renoveret. Bilen fik en total ny omlakering ude og inde.

- Arbejdet tog 4 år, godt hjulpet på vej af min lokale pladesmed Paul Nørager, saddelmager, malermester, folk fra engelske og amerikanske firmaer lykkedes det til sidst at få bilen til at fremstå som en Lotus Cortina JPS replica. Alt i alt kom det hele til at koste cirka 100.000 kroner. I dag koster bilen nok omkring 200.000 kroner, men den skal selvfølgelig ikke sælges. Måske ender den på et museum en dag, siger Paul Andy Andersen.

 


Donation fra Aros Forsikring

I år holder Ford Classic Club DK træf i Herning og i Svendborg, og når de mange klassiske Ford-biler samles på Fyn, så har Aros Forsikring givet en donation til klubben.

- Den betyder, at vores medlemmer kan komme ind på Egeskov Slot til en fornuftig pris. Vi anbefaler også vores medlemmer at tjekke veteranbil forsikringen hos Aros Forsikring. Der er også flere medlemmer, der har tilmeldt sig karavanen, som Aros Forsikring arrangerer, siger Paul Andy Andersen.

Du kan læse om Aros Forsikring Karavanen her

 


Læs flere spændende portrætter om veteranbilsentusiaster

Ford Classic Club DK

Klubben er en aktiv landsdækkende klub, der har til formål at bevare europæisk-producerede klassiske Ford-biler og dele til disse. Medlemmer optages i klubben ved ejerskab af en europæisk produceret Ford-bil, som er minimum 25 år gammel.

Der kan efter bestyrelsens beslutning optages medlemmer uden bil. Der afholdes træf på skift mellem medlemmerne fra henholdsvis Jylland, Fyn og Sjælland.

 


 

Danmarks bedste Veteranbilforsikring

Hvis du også er veteranbil entusiast, kan du helt eksklusivt tegne en enkeltstående Veteranbilforsikring hos Aros Forsikring.

Ved veteranmotorcykel eller klassisk bil/motorcykel kræver det, at du har en Indboforsikring og hverdagsbilforsikring hos os.

Læs mere her