Efter fem årtier har John Guilhauman og Finn Ibsen givet nyt liv til den legendariske svenske racerkører Ronnie Petersons gamle Ford Escort 1600 GT Mexico

Det var faktisk et rent tilfælde, at John Guilhauman stødte på karosseriet af Ronnie Petersons gamle Ford Escort 1600 GT Mexico på et autoværksted i Hässleholm i Sverige tilbage i 2017. Sammen med sin gode kammerat, Finn Ibsen, ejer han i dag bilen, som efter fire år er tæt på at være færdigrestaureret.

Da John Guilhauman første gang ser karosseriet fra Ronnie Petersons Ford Escort Mexico, tænker han ikke nærmere over det. Faktisk er han slet ikke bekendt med bilens unikke historie, og han har heller ingen planer om hverken at købe den eller restaurere den.

”Jeg kender ikke årsagen bag beslutningen, men karosseriet bliver på et tidspunkt sendt til Sjælland, hvor det ender hos en ung pladesmed, der hedder Mikkel,” fortæller John Guilhauman. ”På det tidspunkt er jeg muligvis interesseret, så jeg beder Mikkel om at kontakte mig, når han engang er færdig med arbejdet.”

Herefter går der et helt år, før John hører mere til Ronnie Petersons gamle rallybil. Sammen med sin gode kammerat Finn Ibsen, der også er bilentusiast, tager John til Sjælland for at se karosseriet endnu en gang. 

”Mikkel har lavet alt det nødvendige metalarbejde på den gammel bil siger John, der ender med at købe karosseriet sammen med Finn. De køber også alle de mekaniske dele, motor, gearkasse og alt interiør Mikkel har til bilen.

Tilbage til Sverige

Oprindelig er John uddannet industriel designer, men interessen for motorcykler og gamle biler har han altid haft, siden han som ung begyndte at skille ting ad.

Men selvom John i forvejen ejer flere veteranbiler, som han selv har restaureret, så beslutter han og Finn i fællesskab, at den gamle Ford Escort Mexico kræver udefrakommende hjælp, hvis den skal nå tilbage til sit oprindelige udtryk:

”Vi vælger at sende bilen til Sverige igen, hvor den bliver samlet og malet,” fortæller John og tilføjer: ”På grund af coronarestriktionerne bliver projektet dog noget mere langstrakt, end vi havde forestillet os, og der ender faktisk med at gå to år, før den endelig er klar.”

En særlig gæst kigger forbi

Ronnie Petersons Ford Escort Mexico blev især kendt, da han i februar 1973 kørte World Rally Championship i den – et løb, der blev afholdt i Karlstad i Sverige, og hvor Torsten Palm var co-driver. Og netop Torsten Palm vælger at lægge vejen forbi værkstedet til et gensyn med den nu næsten færdigrestaurerede bil: 

”Torsten Palm fortæller os blandt andet, at de rent faktisk kører galt i bilen under løbet, og at de derfor ikke gennemfører. Bilen bliver dog repareret, og Torsten kører herefter i den i mange år efterfølgende,” fortæller John Guilhauman, der ender med at lave et interview med Torsten Palm, så han i detaljer kan få indblik i bilens særlige historie. 

Udover interviewet er John også i besiddelse af en mappe fyldt med dokumenter, der bevidner bilens forunderlige rejse gennem de sidste knap 50 år, ligesom han også ejer de originale nummerplader, der i sin tid var monteret på bilen.

Bilens fremtid: Et historisk kunstværk

Der er ingen tvivl om, at det har været en dyr affære at få restaureret Mexico’en, for det koster en del, når man vælger at hyre ekstern arbejdskraft til så omfattende et projekt. Samtidig er der også tale om et lille stykke historie, som John og Finn har været med til at give nyt liv, og de håber, at bilen kan blive udstillet:

”Vi mangler kun at få genskabt de klistermærker, som oprindeligt sad på bilen, og så håber vi, at bilen kan komme til sin ret på en udstilling og eventuelt få spalteplads i nogle af de svenske og internationale bilblade,” siger John. Da bilen ikke er indregistreret i Danmark endnu, må hverken John eller Finn køre i den, men det er også helt okay, for som John siger: ”Jeg betragter den egentlig mest som et historisk kunstværk.”



 

Om Ronnie Peterson: Kongen af Monza

Selvom svenske Ronnie Peterson aldrig nåede at få titlen som verdensmester, var han Formel 1-feltets hurtigste mand fra starten af 1970’erne og frem til sin tragiske død i 1978. Ronnie Peterson var især kendt på Monza-banen, hvor han vandt både i 1973, 1974 og 1976 og af samme årsag fik tilnavnet Kongen af Monza.

Det var grundet en ulykke ved Italiens Grand Prix på selvsamme Monza-bane den 10. september 1978, at Ronnie Peterson endte med at miste livet. Ronnie Peterson, og flere andre deltagere, forulykkede kort efter start, og den svenske racerkører måtte hastigt hjælpes ud af sin brændende bil. Han var ved bevidsthed, men selvom situationen var kritisk, blev hans tilstand ikke vurderet som værende livstruende. På sygehuset viste røntgenbilleder, at Ronnie Peterson havde 27 brud i sine ben og fødder, og han lå på operationsbordet frem til midnat. Få timer senere, henunder morgenen, forværredes hans tilstand, og han blev erklæret klinisk hjernedød den 11. september. Dødsårsagen skulle angiveligt være blodprop, opstået efter traumet. 

 


 

Historien bag Fords racerbiler

Ford Escort blev introduceret i Europa i 1968, hvor den oprindelig var ment som en afløser for Ford Anglia. Grundet det lette karosseri på Ford Escort fandt man dog hurtigt ud af, at bilen var velegnet til at køre race i, og man begyndte derfor at producere bilen med stærkere motorer.

Den første racer-udgave af Ford Escort var Twin Cam, der kom på markedet allerede i Ford Escorts første leveår. Twin Cam var udstyret med en Lotus-motor magen til den, der var at finde i Lotus Cortina, og den overtog derfor hurtigt rollen som Fords racerbil.

I et rally mellem London og Mexico City i 1970 deltog Ford med flere biler, der havde tunede standardmotorer. Rallyet endte med at skabe stor fremgang for Ford, da Hannu Mikkola og co-piloten Gunnar Palm (storebror til Torsten Palm) kom ind på en førsteplads, og yderligere fire Escort-biler endte løbet på henholdsvis 3., 5., 6. og 8. pladsen.

Den følgende november sendte Ford en ny model på markedet kaldet Mexico – en hyldest til det vellykkede rally. Som sådan var bilen identisk med racerversionen RS1600 med undtagelse af motoren, der kom fra en Cortina GT. Kombinationen betød, at bilen også var velegnet til almindelig hverdagsbrug, og Ford endte med at sælge 9.382 eksemplarer af bilen.