Mekaniker elsker udfordringer med veteranbiler

Alting grønnes og springer ud, når det bliver forår. Men i den lille by Bred på Fyn er der også et andet forårstegn. En lind strøm af veteranbiler kører ned ad hovedgaden og drejer til venstre ad Mejerivej. Målet er PJ Auto, hvor mekaniker Peter Jimmy Hansen er noget af en specialist, når det handler om at få de gamle biler klargjort til årets ture på vejene.


Udenfor værkstedet PJ Auto står der mange gamle biler, som menigmand nok ville have skrottet. Men det er fordi, de ikke har den samme indsigt, som mekaniker Peter Jimmy Hansen.

- Du skulle have set den røde MG, jeg har på liften, før vi begyndte på den. Der var den ikke meget værd, siger han.

Mekanikeren står ved en Daimler med åben motorhjelm, så der er udsigt til V12'eren med et virvar af rør, der forbinder de mange cylindere.

- Den her har jeg været i gang med længe. Den har været på to andre værksteder, der ikke kunne finde fejlen på den, men nu er det endelig lykkedes for mig. Jeg har endnu aldrig måtte opgive at lave en af de gamle biler. Jeg er vedholdende, og så har jeg rodet med den slags biler i over 40 år, understreger han.


 

Fortryder tidligere skrotninger

Det begyndte, da Peter Jimmy Hansen var i mekanikerlære hos E.M. Jensen i Odense. Her kom tit en MG, Austin eller andre klassiske biler ind og skulle repareres.

- Værkføreren havde en forkærlighed for de gamle biler, og det smittede af hos mig. Jeg blev god til at finde fejl på dem, og efterhånden fik jeg alle udfordringerne med den slags biler, fortæller han.

Den første bil, han selv købte, var da også et ikon blandt kendere – en Morris 1000.

- Så begyndte jeg med amerikanerbiler, og jeg havde en Camaro. Sammen med nogle andre begyndte jeg også at hugge gamle biler op. Vi tog de bedste reservedele, som vi solgte videre, resten af bilen blev skrottet. Det var en fejl, for mange af dem kunne være blevet til rigtig flotte biler, som ville være meget værd i dag, siger han.


Kunder fra hele landet

Mekanikeren har travlt, når kalenderen viser forår, og temperaturerne og vejret arter sig derefter. Bilejerne med veteranbilerne kommer fra hele landet – København, Sønderjylland, Aarhus og Nordjylland.

- Jeg reklamerer ingen steder, men det er jo et lille miljø, hvor mange kender hinanden. Hvis der er en bilejer, der står med et problem, så bliver de tit henvist af venner og bekendte til mig, lyder det fra mekanikeren, da telefonen ringer og mikrofonen, der sidder fast bag øret, bliver aktiveret.

Aladdins Hule

Peter Jimmy Hansen har skaffet en sjælden lygte til en bil, og den gode nyhed overbringer han kunden.

- Udover værkstedet her, har jeg også et fjernlager på 300 kvadratmeter, der er fyldt med reservedele til bilmodeller fra 1920 til 1990. Jeg kalder lageret for Aladdins Hule. Her kan jeg tit finde en bestemt reservedel til en ældre bil, men jeg kommer ikke uden om at skulle hente kopier af reservedele til de klassiske biler. De er tit lavet ude østpå, og det kan være en stor udfordring at få for eksempel en skærm, der er lavet på en fabrik i Indien, til at passe på en dansk veteranbil, siger han.


 

Den rigtige motor

Selv kører mekanikeren i en orange BMW 635 fra 1981, og den holder sig godt uden rust.

- Den har fået en andenplads til Copenhagen Historic Grand Prix i konkurrencen om biler, der stod mest original. Bilen stod bare på parkeringspladsen, og så må de have fået øje på den. At det så var en Alfa Romeo, der løb med førstepladsen, har jeg lidt svært ved at forstå, siger han med et skævt smil.

- Min drømmebil er i samme kaliber, en BMW 635 M5 med 24 ventiler fra 80'erne. Det er den helt rigtige motor for mig, og så er det jo også en flot bil, understreger han.

Skal han fremhæve en veteranbil, der set med hans øjne er et godt køb, bliver det en MGB.

- De kører bare! Det er en fornøjelse at se, understreger Peter Jimmy Hansen, inden han igen går i gang med at færdiggøre Daimler'en. Fyraften er passeret, men det er ikke usædvanligt på denne årstid, når de gamle biler skal på asfalt.


 


 

 

Danmarks bedste Veteranbilforsikring

Hvis du også er veteranbil entusiast, kan du helt eksklusivt tegne en enkeltstående Veteranbilforsikring hos Aros Forsikring.

Ved veteranmotorcykel eller klassisk bil/motorcykel kræver det, at du har en Indboforsikring og hverdagsbilforsikring hos os.

Læs mere her

Nyhedsbrev
Kontakt mig