Sådan finder du dit forsikringsselskab
Hvilken service har du brug for?
Nogle forsikringsselskaber fokuserer på online køb, chat og selvbetjening og andre på telefonisk rådgivning via deres kundeservice. Endelig er der også selskaber, hvor du kan lave et onlinemøde med din personlige forsikringsrådgiver, kontorassurandøren, som kan rådgive dig der. Det er et temperamentsspørgsmål. Nogle af os foretrækker den nemme dialog på computeren, mens andre prioriterer dialogen under fire øjne. Derfor har nogle selskaber også forsikringsbutikker, hvor du kan smutte forbi og holde møde med en forsikringsrådgiver.
Sådan gør du:
Du skal gøre op med dig selv, hvilken service, rådgivning og kontakt, der er vigtigst for dig. Spørg derfor eksplicit ind til disse ting. Overvej eksempelvis, om det er vigtigt for dig, at dit forsikringsselskab proaktivt kontakter dig for at følge med i eventuelle forandringer i dit liv med det formål, at dine forsikringer hele tiden så vidt muligt matcher dig og dine behov.
Vil du eksempelvis gerne kunne ringe til dit forsikringsselskab, hvis du har spørgsmål til en eller anden form for dækning, kan du spørge ind til, hvor tilgængeligt selskabet er. Tjek også, om du bliver tilknyttet en fast forsikringsrådgiver, eller om du skal kontakte kundeservice, når du har brug for en afklaring. Har du et forsikringsselskab i forvejen og ønsker at skifte, kan du jo tage udgangspunkt i, hvordan du i forvejen bruger dit forsikringsselskab.
Forsikringsselskaber har forskellige dækningsniveauer
Du skal være opmærksom på, at dækningen på en forsikring kan variere fra selskab til selskab.
Som eksempel dækker en indboforsikring de ejendele, som er en del af din og familiens normale udstyr i den private bolig. Eksempelvis dine møbler, elektronik og tøj. Dækningen gælder eksempelvis, hvis de bliver stjålet ved tyveri eller tricktyveri eller bliver beskadiget ved brand, hærværk, skybrud eller ved et færdselsuheld. Forsikringen dækker også tyveri af ejendele udenfor hjemmet.
Indboforsikringen dækker også det ansvar, du og dine familiemedlemmer har som privatperson, hvis du ved et uheld forvolder skade på andre personer eller ting.
Eksempler for forskellige dækningsniveauer:
- Aros Forsikring tilbyder en sumløs dækning af dit indbo, mens du ved andre selskaber løbende skal vurdere, hvor meget dit indbo er værd, så du har den rigtige øvre dækningssum.
- Der kan også være forskel på, hvor høj standarddækningen er ved tyveri af guld- og sølvsmykker.
- Aros Forsikring tilbyder også ID-Sikring og WEB CLEAN-UP, som en del af vores indboforsikringsdækning, der hjælper dig, hvis du får stjålet din identitet eller dit barn oplever chikanerende adfærd på nettet.
- Aros Forsikring dækker psykologisk krisehjælp, hvis du for eksempel har været ude for et tricktyveri og har brug for hjælp til at komme over det.
- Hos Aros Forsikring er dækning af cykler, elektronik og briller en tilvalgsforsikring, så du kan skræddersy din forsikringsløsning efter dine behov. Ved nogle selskaber er det en samlet pakke.
Sådan gør du:
Du kan bruge tid på at lave dit forarbejde bedst muligt. Opsøg viden og sæt dig ind i det, så godt som du kan. Du skal vide, at indboforsikringer kan være svære at sammenligne, og derfor kan det være oplagt kun at gå efter prisen. Men pris er ikke alt og jo slet ikke, hvis dækninger mangler eller skadebehandlingen halter. Sæt dig derfor ind i, om en eventuel lav pris kan være en indikator for, at forsikringsdækningen er begrænset. Med den konsekvens at du kun vil være dækket ved bestemte skader. Sæt ord på din tvivl og spørg ind til dækningen, så du forstår, hvad du får for prisen.
Hvilken skadebehandling har du brug for?
Det er måske først, når du står midt i en lidt svær situation, at du erfarer konsekvenserne af dit valg. I virkeligheden har du måske brug for at være på forkant og altså på forhånd have tænkt nogle forskellige situationer igennem. Spørg eksempelvis ind til, hvordan forsikringsselskabet forholder sig, når uheldet er ude, og du står i en skadesituation. Får du en personlig rådgiver, så du slipper for at forklare skaden flere gange? Har du frit valg af værksted og håndværkere, så du selv kan vælge? Kan du få din iPhone repareret lokalt, eller skal du undvære den i flere dage, fordi den skal sendes ind til bestemte reparatører? Kan du selv vælge din nye postkasse i dit lokale byggemarked, eller skal du købe den via Scalepoint, som mange forsikringsselskaber samarbejder med?
Sådan gør du:
Lav en liste med dine spørgsmål og overvejelser, og forbered dig på denne måde til en samtale med flere forsikringsselskaber. Tjek også forsikringsselskabernes placering på Trustpilot og kundernes anmeldelser. Det kan samlet set være med til at give dig et overblik over forskellige forsikringsselskabers serviceniveauer.
Hvordan forholder du dig til ejerformer?
Du kan godt tillade dig at have nogle forventninger til dit forsikringsselskab, eftersom danske forsikringskunder går for at være nogle af de mest tilfredse her i Norden. Som ekstra bonus kan du oven i købet vælge det selskab, som bedst matcher dine egne værdier.
I Danmark findes der både aktionærejede, børsnoterede forsikringsselskaber og kundeejede forsikringsselskaber – de såkaldte gensidige forsikringsselskaber.
I forsikringsselskaber, der fungerer som aktieselskaber, har aktionærerne ejerskabet, og de ønsker typisk et bestemt afkast af deres investering. Forsikringspræmien, som du som kunde betaler, skal derfor både dække den pågældende risiko og et udbytte til aktionærerne. Disse selskaber er ofte internationale og findes derfor også udenfor Danmarks grænser.
I Danmark findes der historisk set også mange små og mellemstore gensidige forsikringsselskaber. De gensidige forsikringsselskaber er enten landsdækkende som fx Aros Forsikring eller afgrænset til et geografisk område eller til et tilhørsforhold til en faggruppe. Her ejer kunderne selskabet, hvilket kan skabe et fællesskab mellem selskab og kunder og i praksis betyde, at du som kunde passer bedre på dine ting, så mange skader kan undgås. Og det kommer alle til gode, fordi både dækning og service bliver bedre, når selskabet kan spare på omkostningerne.
Sådan gør du:
Det handler i bund og grund om at finde det selskab, der matcher de værdier og de behov, som du har. Her må du sætte dig ind i selskabernes værdigrundlag og altså søge viden. Derudover kan du bruge dit netværk privat og på arbejdspladsen for at høre om andres erfaringer og oplevelser.
Tjek også selskabernes placering i EPSI Rating, som årligt laver en undersøgelse af tilfredsheden blandt privatkunder i den danske forsikringsbranche. Se selskabernes bedømmelse her.