Et interiørbillede af en klassisk bil, der viser et elegant og detaljeret instrumentbræt med en trærat og kromdetaljer. Instrumenterne er analoge med nostalgisk design. Forruden afslører en naturskøn udsigt med en græskant og en sø eller hav i baggrunden. I bilens bund ses en rød ildslukker, der tilføjer sikkerhedsmæssig funktionalitet til det stilfulde interiør.

Mekanikeren er til engelske sportsvogne

Per Johansen gik som ung mekanikerlærling på Søby Auto- og Traktorværksted på Ærø, hvor han kiggede i håndbøger om engelske sportsvogne som Triumph og Austin. Det satte drømme i gang, og senere fik han selv fingre i de ikoniske biler.

Den sorte Austin Healey 3000 Mark 1 kommer glidende på vejen gennem den grønne skov med Per Johansen ved rattet. Motoren kan høres på lang afstand. Nummerpladen VL 30.006 indeholder oplysningen om, at det er en Healey 3000 med 6 cylindre. Den er top vedligeholdt af ejeren selv, der er udlært mekaniker.

Jeg er udlært som mekaniker her på Ærø på Søby Auto- og Traktorværksted, og der lå håndbøger om de engelske sportsvogne som Austin og Triumph på værkstedet, som jeg læste og drømte om selv at få de biler, fortæller han.

Da han var udlært mekaniker, arbejdede han i et år på værkstedet, men så fik han arbejde på Søby Værft, og siden kom han ud at sejle.

- Her oplevede jeg en frihed, som tiltalte mig, og jeg har arbejdet på skibe siden 1980. Det er også et arbejdsliv, hvor jeg har tid og råd til min hobby, som er gamle sportsvogne. Jeg kan godt lide at have gang i et bilprojekt, siger han.

Austin Healey Frog Eye

Som ung, inden han fik kørekort, kørte han rundt på øen på sin Puch knallert, men da han skiftede de tohjulede med motor ud med fire dæk og en motor, kastede han sin kærlighed på de nu ikoniske bilmærker Austin og Triumph.

- Den første bil var en Austin Healey Frog Eye fra 1960, hvor jeg lånte penge i banken for at få råd til den. Der lå en 948 kubik motor i den, som jeg skiftede ud med en 1275 kubik, og med en vægt på kun 650 kilo gjorde det, at den kunne køre rigtig stærkt, fortæller han.

Så fik han en kæreste og købte hus, og der var ikke råd og tid til den motoriserede hobby.

- Jeg har også haft to Chevrolet, fra 1928 og 1931 og en Plymouth 1932, fordi jeg gerne ville have en rigtig gammel veteranbil, men den var ikke rar at køre langt i, siger han. 

En pakning for meget

Den Austin Healey 3000 Mark 1 han har nu, så han hos en forhandler i Randers.

- Jeg tog derop og havde papirer med på mine to biler, som jeg gerne ville lade indgå i en byttehandel, fortæller han. Men da han prøvekører bilen, går den i stå efter to kilometer.

- Sælger mente, at det nok bare var karburatoren, der skulle renses, siger han, men det skulle vise sig, at årsagen faktisk var ret ukompliceret.

- Da jeg kom over med færgen med min Austin, måtte jeg have hjælp fra en kammerat til at slæbe den hjem. Det viste sig, at der var sat to pakninger i benzindækslet, og da jeg fjernede den ene, kørte bilen fint. Men det skal man jo have lidt forstand på biler for at vide, siger han.

En række klassiske biler parkeret side om side på en grusplads med en grøn hæk og træer i baggrunden. Forrest ses en sort bil med hvide hjul og kromdetaljer, efterfulgt af flere biler i røde og blå nuancer. Himlen er delvist dækket af hvide skyer, og omgivelserne fremstår rolige og idylliske.

Udveksler erfaringer

Udover det har Per Johansen lavet lidt ved gearkassen og styretøjet.

- Jeg har også fået malet forenden, og så har jeg sat ekstra lygter på. Dem havde jeg liggende, siger han.

Han bestilte en ny kaleche hos Lars Bonnevie, som tager reservedele hjem fra England til MGB, Austin og Triumph, og den måtte han have hjælp til at sætte på.

- Klaus Ottesen lever af at sætte sportsvogne i stand, så det var i trygge hænder. Det er en af fordelene ved at være i øens veteranbilklub. Vi udveksler erfaringer og ved, hvem der kan hjælpe med hvad i forhold til de gamle biler, siger han. 

USA var storimportør

Per Johansens Austin Healey er fremstillet fra den 17. til den 21. august i 1959, og i papirerne kan han se, at den er sendt direkte fra fabrikken til en køber i Düsseldorf i Tyskland, og senere endte den i USA.

- Det kan være, at det var en amerikansk soldat, der var udstationeret i Tyskland, som så tog den med sig hjem, siger han.

De fleste Healey ‘er var for dyre til det europæiske bilmarked, og cirka 90 procent af bilerne blev eksporteret til USA.

Øens veteranbilklub

Per Johansen er formand i klubben De Ærøske Motorveteraner, der tæller 80 medlemmer. Den er stiftet i 1996.

- Det er ikke alle medlemmerne, der bor på øen, men vi deler interessen for de gamle biler. I sommerperioden mødes vi hver torsdag ved Olde Mølle, og der plejer vi at være en 10 til 12 biler, og vi mødes også til træf i resten af landet, fortæller han.

Men det er ikke kun ham, der kører ture i bilen.

- Min kone kører også i den. Hun forlanger bare, at den kan starte, og så kan jeg få lov til at vaske den bagefter, siger han med et smil, inden han sætter sin Austin i gear og kører fra Ærøskøbing til Søby.

En klassisk sort cabriolet parkeret på en solrig dag i en park med grønne træer og buske i baggrunden. Bilen har elegante kromdetaljer, hvide dækkanter og et skinnende eksteriør, der fremhæver dens tidløse design. Interiøret er rødt, hvilket skaber en smuk kontrast til bilens mørke lak.

Austin Healey

Firmaet blev grundlagt i 1905 af Herbert Austin og startede med at bygge biler i en fabrik i Rotherham, Yorkshire, før det flyttede til Longbridge, Birmingham. Under første verdenskrig byggede firmaet flyvemaskiner til det engelske forsvar, hvilket førte til større udvidelser af virksomheden.

I mellemkrigsårene stoppede flyfabrikationen, men blev genoptaget under anden verdenskrig, hvor Austin, ligesom de fleste andre bilfabrikker, producerede fly, og bl.a. byggede de Avro Lancaster, Hawker Hurricane og Short Stirling. Efter krigen stoppede flyfabrikationen helt.

Virksomheden blev Englands største bilfabrik, og i 1952 slog den sig sammen med deres største konkurrent Morris, hvoraf Austin blev den største part. Dette selskab var kendt som BMC, British Motor Company.

Dette blev senere til British Leyland og Austin Rover, før de igen skiftede navn til Rover Group. Herefter begyndte udfasningen af mærket i 1987, og i 1989 var mærket helt forsvundet fra markedet. Navnet ejes nu af Nanjing Motor Corporation, som har planer om at genbruge navnet.

Som en ekstra krølle på halen er Runes næstældste søn, Magnus på 21 år, ansat på fuld tid i RetroSpeed, så selvom han er flyttet hjemmefra, ser Rune ham på daglig basis. Med deres forskellige kompetencer løser de sammen alle de opgaver, der nu engang er forbundet med at drive en forretning som RetroSpeed.

Mens Rune har ansvaret for selve værkstedet, kundeopgaverne og de mere nørdede spørgsmål fra kunderne, er Magnus ansvarlig for kundekontakten udadtil. Det er også ham, der sørger for, at alting bliver lagt korrekt på lager og kategoriseret, ligesom han også tager hånd om diverse indkøb:

”Vi er et godt team, for mens jeg har den praktiske erfaring med Mini’erne, er Magnus langt hurtigere til at gennemskue forskellige IT-løsninger, sociale medier og den slags, som jo også er en vigtig og væsentlig del af en virksomhed,” fortæller Rune. Når dagen er omme, tager han dog de administrative bogholderopgaver under armen og ind i stuehuset, hvor han overlader dem til sin kone.

Bred kundegruppe – fælles interesse

Der er ingen tvivl om, at RetroSpeeds kunder deler den helt særlige interesse for Mini’erne, men bortset fra det spænder opgaverne i værkstedet bredt. Her tilbyder Rune at hjælpe med alt fra klargørelse til syn og serviceopgaver til totalrenoveringer af karrosseri og opgradering af motorer og gearkasser:

”Vi har en bred kundegruppe inden for vores lille niche, så det er meget forskelligt, hvad den enkelte kunde ønsker hjælp til – og ikke mindst hvor teknisk nørdede de er,” griner Rune, der dog understreger, at kunderne typisk kan inddeles i tre grupper.

Den ene gruppe består af de erfarne gør-det-selv-typer. Det er de Mini-ejere, hvor en stor del af hobbyen også centrerer sig om selve restaureringen, som de gerne klarer selv. Det er særligt denne gruppe, som ynder at bestille reservedele fra RetroSpeeds lager. 

På den anden yderfløj er der de kunder, der enten er helt nye Mini-ejere, eller som blot holder af bilmodellen, men ikke interesserer sig for restaurerings- og vedligeholdelsesprocessen. De overlader gerne reparationer og opgraderinger til Rune.

Den tredje gruppe består af de kunder, som holder af at gå og skrue i deres egen Mini, men hvor deres mekanikerevner af og til møder en begrænsning eller to, hvis de står over for en teknisk svær udfordring. Det kunne for eksempel være problemer i forbindelse med motoren, der får dem til at smide værktøjet fra sig og ringe til Rune: 

”De fleste i denne gruppe kan sagtens selv skifte udstødning og dæk og den slags, men hvis det kommer til en defekt motor, er de nødt til at søge hjælp til problemet,” fortæller han.

Danmarks bedste veteranbilforsikring til dit kæreste eje

Hos Aros Forsikring er vi bilentusiaster, og vi har en helt særlig kærlighed for veteranbiler. Derfor har vi fordelagtige forsikringer til veterankøretøjer. Skal vi også forsikre dit kæreste eje?

Har du spørgsmål eller brug for hjælp?

Tøv endelig ikke med at kontakte os, hvis du har spørgsmål. Vi tager telefonen inden for 20 sekunder.
 En kvinde sidder foran en computer og kigger ind i skærmen mens hun smiler. Hun har headset på hovedet. I baggrunden ses et kontormiljø.