Motoren fik den store tur
Peder Paugan havde bilen stående et stykke tid, inden han fik den skilt helt ad hjemme i carporten. Der skulle laves rustarbejde i paneler, trekanterne i bunden og så bunden af a-stolpen.
Men han fandt hurtigt ud af, at mangel på lift og det rigtige værktøj, gjorde det svært at få lavet det nødvendige pladearbejde. Så han allierede sig med en god kammerat, ja faktisk den mekaniker, hvor Peder Paugan selv i sin tid blev udlært som automekaniker, der skulle lave de nødvendige rustreparationer.
- Hjemme i carporten kunne jeg så forsætte med at se på motor og alt omkring den, fortøj, døre, instrumentbræt m.m. Jeg satte en ny kobling i, starteren fik nye kul og topstykket blev afmonteret for at se, hvordan det så ud i cylinderne.
Varme og køl i top
Han fik også trykprøvet køler og radiator til varmeapparat, og selv om bilen sidst havde kørt i 1969, var alt i skønneste orden.
Karrosseriet blev sandblæst hos en autolakerer på den anden side af grænsen i nærheden af Flensborg.
- Døre, klapper og andre småting kom i syrebad og alt sammen blev grundmalet med epoxy grundmaling, fortæller han.
Da motoren var samlet, køler monteret og nye slanger sat på hist og pist, skulle der så vand på, men her blev en fejl afsløret.
- Gulvet blev vådt, og jeg kunne se en revne i venstre side af motorblokken bag manifold. Jeg tænkte, det er kun en vandbeholder, så der må svejses. Så det blev ordnet, og motoren er tæt og kører fantastisk.
Bilen har fået nye gummilister i for- og bagrude, døre og andre steder hvor der var tale om gummitætning, da den gamle enten var mørnet eller blevet stenhårdt.
- Indvendig har jeg lavet ny beklædning til dørene. En sjov opgave, hvor beklædningen er limet i med trælim. Bundmåtter er nye, men tag og sædebetræk er det oprindelige fra 1961.