Fra Mini-hobby til et fuldtidsjob

Når Rune Ravn Andersen kigger i det gamle familiealbum, er det ikke svært at finde et billede af en Mini. Bilmodellen var nemlig en helt almindelig del af Runes barndom, og han har derfor altid haft en naturlig interesse for dem. I dag ejer og driver han sit eget værksted, RetroSpeed, som netop specialiserer sig i den karakteristiske Mini.

Rune Ravn Andersen har en passion for Mini'er

 

Runes far havde en Mini, da han mødte Runes mor. Emma, blev bilen kaldt, for ligesom med skibe er det almindeligt, at man giver sin Mini et navn – og typisk et pigenavn. Når Rune i dag kigger rundt i sit eget værksted i Hasselager ved Aarhus, kan han da også hurtigt udpege både en Emma, en Bella, en Sally og en Inger Sofie.

Lille bil – stor efterspørgsel

Rune var ikke meget mere end 16 år gammel, da han kom til at bygge på en Mini første gang. I begyndelsen var det et projekt, han havde sammen med sin far, men som tiden gik, overtog Runes intense interesse for bilerne farens, og han begyndte snart at udleve sin hobby på egen hånd. I dag har han derfor også tæt på 30 års erfaring med det kendte bilmærke.

Den store interesse for Morris Mascots Mini-biler resulterede i, at Rune i 2020 sprang ud som selvstændig med virksomheden RetroSpeed – Danmarks eneste specialværksted for klassiske Mini’er. Udover at restaurere og reparere Mini’er er RetroSpeed også den største importør af reservedele til lige netop Mini’er i Danmark:

”Det er jo et helt særligt nicheområde, hvor det er vigtigt for kunderne, at de kan bestille præcis den eller de specifikke dele, som de er på udkig efter,” forklarer Rune, der hver dag sender flere pakker afsted til Mini-ejere over hele landet.

Stor interesse for Morris Mascots Mini-biler fik Rune til at lave RetroSpeed

RetroSpeed: En forretning med fart på

Rune gjorde sig selvsagt en del overvejelser, inden han valgte at gennemføre drømmen om at blive selvstændig. For selvom han ikke var i tvivl om, at der var et marked inden for hans speciale, så var det alligevel spørgsmålet, om markedet var stort nok. I dag har Rune haft RetroSpeed i over et år, og der har – heldigvis – været mere end rigeligt at se til:

”Når man arbejder med ældre biler, er processen jo typisk en anden, end hvis du kører en forholdsvis ny bil på værksted til et serviceeftersyn, hvor du kan hente den igen efter et par timer,” forklarer Rune, der anslår, at han gennem det sidste år har haft omkring 50 Mini’er gennem sit værksted.

Lige nu arbejder han på fem forskellige Mini’er. For hver bil er der opstillet et arbejdsbord, så Rune kan holde delene adskilt, og dele – ja, dem er der mange af. Motorerne er nemlig blevet pillet ud og splittet i atomer, og det kræver både teknisk snilde, fordybelse og ikke mindst tålmodighed at gennemgå hver enkelt reservedel.

 

Fire generationer og en arbejdsplads under samme tag

Fire generationer og en arbejdsplads under samme tag

Med en kone, fire børn og en forholdsvis ny virksomhed har Rune nok at se til, men heldigvis er familien så tæt på, som de næsten overhovedet kan være. Siden 2015 har der nemlig boet hele fire generationer af familien Andersen på ejendommen i Hasselager.

Mens Rune og hans kone bor i stuehuset på den firelængede gård, bor Runes mor nemlig i en af de ombyggede staldbygninger, og Runes bedstemor bor i en anden. Men ikke nok med det – også RetroSpeed-værkstedet har plads på grunden, så når Rune ruller ud af sengen om morgenen, er han kun nogle få skridt fra sin arbejdsplads.

Som en ekstra krølle på halen er Runes næstældste søn, Magnus på 21 år, ansat på fuld tid i RetroSpeed, så selvom han er flyttet hjemmefra, ser Rune ham på daglig basis. Med deres forskellige kompetencer løser de sammen alle de opgaver, der nu engang er forbundet med at drive en forretning som RetroSpeed.

Mens Rune har ansvaret for selve værkstedet, kundeopgaverne og de mere nørdede spørgsmål fra kunderne, er Magnus ansvarlig for kundekontakten udadtil. Det er også ham, der sørger for, at alting bliver lagt korrekt på lager og kategoriseret, ligesom han også tager hånd om diverse indkøb:

”Vi er et godt team, for mens jeg har den praktiske erfaring med Mini’erne, er Magnus langt hurtigere til at gennemskue forskellige IT-løsninger, sociale medier og den slags, som jo også er en vigtig og væsentlig del af en virksomhed,” fortæller Rune. Når dagen er omme, tager han dog de administrative bogholderopgaver under armen og ind i stuehuset, hvor han overlader dem til sin kone.

 

Bred kundegruppe – fælles interesse

Der er ingen tvivl om, at RetroSpeeds kunder deler den helt særlige interesse for Mini’erne, men bortset fra det spænder opgaverne i værkstedet bredt. Her tilbyder Rune at hjælpe med alt fra klargørelse til syn og serviceopgaver til totalrenoveringer af karrosseri og opgradering af motorer og gearkasser:

”Vi har en bred kundegruppe inden for vores lille niche, så det er meget forskelligt, hvad den enkelte kunde ønsker hjælp til – og ikke mindst hvor teknisk nørdede de er,” griner Rune, der dog understreger, at kunderne typisk kan inddeles i tre grupper.

Den ene gruppe består af de erfarne gør-det-selv-typer. Det er de Mini-ejere, hvor en stor del af hobbyen også centrerer sig om selve restaureringen, som de gerne klarer selv. Det er særligt denne gruppe, som ynder at bestille reservedele fra RetroSpeeds lager. 

På den anden yderfløj er der de kunder, der enten er helt nye Mini-ejere, eller som blot holder af bilmodellen, men ikke interesserer sig for restaurerings- og vedligeholdelsesprocessen. De overlader gerne reparationer og opgraderinger til Rune.

Den tredje gruppe består af de kunder, som holder af at gå og skrue i deres egen Mini, men hvor deres mekanikerevner af og til møder en begrænsning eller to, hvis de står over for en teknisk svær udfordring. Det kunne for eksempel være problemer i forbindelse med motoren, der får dem til at smide værktøjet fra sig og ringe til Rune: 

”De fleste i denne gruppe kan sagtens selv skifte udstødning og dæk og den slags, men hvis det kommer til en defekt motor, er de nødt til at søge hjælp til problemet,” fortæller han.

Aktiv Mini-entusiast

Selvom Mini’erne af gode grunde er omdrejningspunktet for Runes hverdag og arbejdsliv, afholder det ham ikke fra også at investere sin fritid i bilerne. Som formand for Mini Club Østjylland mødes han nemlig gerne med det store netværk af Mini-entusiaster flere gange om året. 

”Medlemmerne skiftes til at lægge hjem til og stille kaffe og kage til rådighed, og så betaler alle deltagerne et symbolsk beløb for at være med,” siger Rune og tilføjer: ”Så sparker vi dæk og kigger på hinandens biler og fortæller røverhistorier.”

Selvom Rune selv ejer hele syv Mini’er, er det i skrivende stund kun en enkelt af dem, der har nummerplader på. På sigt er hans mål dog, at der både skal være en Mini til træf og en til familieture, men brugen af den enkelte bil afhænger selvfølgelig af bilens originalitet.

Rune er formand for Mini Club Østjylland

En af Runes Mini’er var desuden også at finde i udstillingen til Classic Race 2021. Desværre kunne Rune ikke selv komme, men den karakteristiske, hvide bil med brodeau tag var nem at spotte mellem de andre veteranbiler og klassiske biler i udstillingen. Den er nemlig udsmykket med både en rød og en grøn stribe og har nummeret ”52” skrevet på siden. Det er nemlig Runes fars fødselsår, og bilen – ja, den hedder selvfølgelig Emma.

 

Seks årtier: fra veteranbiler til almindelige biler

Den første Mini blev produceret helt tilbage i 1959, mens den nyeste kom på markedet i år 2000. Det betyder også, at der i dag findes Mini’er, som er for unge til at kunne klassificeres som klassiske biler eller veteranbiler. For Rune gør det dog bare bilmærket endnu mere spændende at arbejde med, fordi det kræver, at man kan gennemskue alle de mange komponenter. Går man som Mini-ejer ikke ekstremt meget op i originaliteten på sin bil, kan man endda bruge komponenter på tværs af årtier. 

Runes syv biler strækker sig dog fra 1964 og frem til 1995, hvilket betyder, at selv den yngste af bilerne har status som klassisk bil, da den er mere end 25 år gammel.

Bliv klogere på vores Veteranforsikring