Michael Kuehns første bil var en ”boble”. Den ikoniske bilmodel fra VW. Nu har han hele to af en anden model, Karmann Ghia, i garagen. De er bygget på en VW-ramme, men udtrykket er lidt anderledes end Boblen.
- Jeg synes jo, at den er mere elegant at se på. Der er noget herregård over den. Den har de der italienske linjer, som man også ser i de ældre Porsche-modeller, men ejere af Boblen synes jo ikke, at det er en rigtig folkevogn, siger han med et skævt smil.
Familiens to ”hverdagsbiler” står under tag i en åben garage i indkørslen, mens de to specialbiler står lunt og godt beskyttet mod vejr og vind i en fuldmuret dobbeltgarage. Begge er Type 14, den ene en coupé, den anden en cabriolet, som var den første udgave af Karman Ghia. Siden kom Type 34 og TC.
- Karmann Ghia'en blev aldrig det store hit herhjemme, fordi man for samme pris kunne købe en firedørs, sekscylindret familiebil, siger han.
En meget enkel motor
Så meget motorkraft er der ikke i hækmotoren på en Karmann Ghia.
- Den har jo ikke mange hestekræfter, og den firecylindrede boksemotor kan minde lidt om en motor på en plæneklipper, når det kommer til enkeltheden, fortæller han.
Bilen kører 12 til 13 kilometer på en liter brændstof, og den kører bedst ved de 80 kilometer i timen.
- Der skal ikke ret store bakker til, før jeg må ned i 3. gear, men jeg har jo heller ikke købt den for fartens skyld, understreger han.
Bilerne kan fås fra 80.000 kroner og opefter alt efter standen.
Uringul bil
Bilejeren er oprindeligt fra Amager, og det er også her, han i sin tid købte sin første Karmann Ghia fra 1965. En cabriolet med nummerpladen AR 28465. Bogstaverne er den gamle områdekode for Søndre Birk på Amager, og tallene fortæller, at den først blev indregistreret den 28. april i 1965.
- Farven hedder seablue, og det er den oprindelige farve. Da jeg købte den, var den uringul, fortæller han. Den anden bil er en coupé, som havde stået stille i en garage i Tyskland i 29 år. Michael Kuehn var selv nede og hente den med en biltrailer.
- Den skal stå færdig om en måned, hvor jeg skal på en prøvetur til Ringkøbing, før jeg skal køre i den til Isle Of Man senere på året, siger han.
Han nyder at køre i sin bil, der får en del opmærksomhed, når den for eksempel holder parkeret ved Karolinelund i Middelfart, mens chauffør og passager forsyner sig med en is.
- Når folk ser bilen, når den holder parkeret, så kan man se, at de tænker, ”hvad er det for en bil?” Men når jeg så starter den, så er der jo ingen tvivl om, at det er en folkevogn, siger han.
To års istandsættelse
Den ene af bilerne har han haft i 12 år, men de første to år gik med at renovere den. Alt på bilen er svejset, så det kræver lidt snilde at udskifte rustne dele.
- Jeg kan selv lave pladearbejde, og der var en del, der skulle skiftes. Bilerne er jo fra en tid, hvor der ikke blev tænkt på rustbeskyttelse, siger han.
Nogle ejere af gamle biler er meget påpasselige med at køre i dem, bare der er noget, der minder om regn i luften.
- Sådan har jeg det ikke. Den har kørt gud ved hvor mange kilometer, og vi har været til træf i Holland, Sverige og England i bilen. Det sidste var lidt en udfordring, fordi den kun har et meget lille sidespejl i højre side, understreger han.
- Da type 34, som jeg ikke synes er særlig køn, havde 50-års jubilæum, var vi nede og besøge Karmann-fabrikken, der stadig producerer biler, men som nu er overtaget af Volkswagen.
Garagetræf
Han er medlem af Dansk Karmann Ghia Klub, hvor der er cirka 60 medlemmer, og han har også lagt garage til et lille træf, hvor der bliver snakket biler og hygget.
- Så får vi skiftet olie på en bil og skiftet et kabel. Der er vel cirka 100 biler i Danmark, men der er også nogle ejere af bilen, der er medlem af en almindelig folkevognsklub, siger han.
Mange af medlemmerne hjælper hinanden med stumper og gode råd om renovering af bilerne.