Kompromisløst håndværk
Bilen har ikke kørt i 30 år, og der er agern i udstødning og karburatoren – og den bærer også præg af at have stået urørt så længe i al slags vejr. Der er en del mere rust i den, end Evald lige har regnet med, men alle delene er der, og derfor beslutter Evald, at det er denne bil, han vil sætte i stand – og at den anden bil i stedet skal bruges som donor.
”Selvom bilen var medtaget af at have stået urørt siden 1974, er den helt speciel, fordi den er intakt, men det er et stort arbejde at sætte sådan en bil i stand, og det kan tage måneder – og ind i mellem år – at skaffe de helt rigtige dele,” forklarer Evald og tilføjer: ”Amerikanerbiler fra 50’erne og 60’erne er ofte sjuskede i samlingerne, og det tager lang tid at få rettet for eksempel dørene op, så linjerne passer perfekt.”
Faktisk går der helt præcist otte et halvt år, fra Evald modtager bilen fra Colorado i USA, til den er færdigrestaureret – og det skyldes ikke mindst Evalds perfektionistiske tilgang til sit håndværk: ”Jeg vil ikke gå på kompromis med noget, så det må tage den tid, det tager,” griner Evald og fortsætter: ”Det er det gode håndværk, jeg brænder for, når jeg sætter veteranbiler i stand, så det er vigtigt for mig, at alt er helt nøjagtigt, og at bilen står skarpt – også selvom det kan tage måneder at få det ønskede resultat.”
Frank og førstepladsen
Selvom årene er gået, siden Evalds veteranbileventyr startede, er der heldigvis en ting, som ikke har forandret sig – nemlig venskabet mellem Evald og Frank. Frank er på dette tidspunkt allerede ejer af den i dag kendte forretning, Mosegaards Autolakering, og han er specialist i lakering af alle typer transportmidler. Frank kan derfor også tage en del af æren for det smukke udtryk, som Evalds Oldsmobile har i dag – for det er nemlig Frank, der har lakeret den.
Og endelig – en skønne dag i 2012 er Evald endelig tilfreds og erklærer sin Oldsmobile Fiesta S88 HT Wagon 1957 for færdigrestaureret. Og da han bestemt ikke er typen, der ligger på den lade side, beslutter Evald sig for at drage til et stort påsketræf i Elmiahallen i Jönköbing i Sverige sammen med Pia allerede dagen efter, at han har lavet de sidste finjusteringer på bilen. Her er det den amerikanske bilsamler, Bruce Meyer, som skal kåre den bedste bil, og blandt de 800 deltagere er det Evalds Oldsmobile Fiesta S88 HT Wagon 1957, som tildeles 1. præmien.