Bedre affjedring og fodstøtte
Torben Andersen og teamet fra importøren havde en stor indflydelse på den udgave af Puch Maxi'en, som blev solgt herhjemme.
- Jeg har selv kørt rigtig meget Puch Maxi, for jeg var med til at teste dem. Vi lavede en speciel fodstøtte, så pigerne kunne sidde med samlede ben under kørslen uden for megen sus op under kjolen. Vi lavede også saddelstangs affjedring, der tog de værste bump under kørslen. Lysarmaturerne var ligeledes specielle på de knallerter, som vi solgte herhjemme. I Europa stod vi og Holland for flest solgte Puch Maxi'er med os som en klar nummer et, siger han.
Men i begyndelsen af knallertens indtog på det danske marked, opstod der en udfordring med klimaet.
- Der var startproblemer, når det blev koldt. Det var et problem, der var med mange knallerter, men vi fik kaldt de solgte knallerter ind, og vi fik dem rettet til, så der ikke var startproblemer mere. Det var en service, som gav os tilfredse kunder, siger han.
Fald i salget
I 1979 faldt knallertsalget, og ifølge Torben Andersen var der flere faktorer, der spillede ind.
- Der skete mange uheld, hvor tunede knallerter var involverede. Det gav dårlig omtale i pressen, og så gik der politik i den, hvor reglerne for knallerter blev strammet, og politikerne ville gerne have knallerterne væk fra vejene, siger han. Torben Andersen stoppede hos O. E. Andersen A/S og flyttede til Tyskland i 1980.
- Jeg var væk fra Danmark i 14 år, og da jeg kom hjem læste jeg en artikel i en avis om en Puch-klub, der dyrkede de gamle knallerter. Jeg kontaktede dem, og da de hørte, hvem jeg var, blev de meget begejstrede. De gjorde mig til æresmedlem i klubben, siger han.
Torben Andersen oplyser, at i 1987 ophørte produktionen af Puch Maxi på fabrikken i Graz, hvorefter den i nogle år blev produceret i Torino af Vespa Piaggio, som Puch havde haft et samarbejde med.
En Puch Maxi knallert er et veteranprodukt, hvis den lever op til alderskriteriet på 35 år. Den kan forsikres med en Veteranknallertforsikring hos Aros Forsikring, og en Ansvarsforsikring koster 326 kroner.