Vild med Volvo Amazon

Siden Jesper Damsgaard fik kørekort som 18-årig, har han ejet otte Volvo Amazoner. Nu er han på vej mod de 40 år, og han har to af slagsen, som står hjemme i garagen i Holstebro. En Volvo 121 og en Volvo 122 S. Renoveringen af sidstnævnte bød på mange udfordringer, og det var tæt på, at et vigtigt løfte ikke blev holdt.

 


Hvorfor ikke en amerikanerbil? 

Når Jesper Damsgaard bliver spurgt, om han ikke hellere skulle købe sig en amerikanerbil, lyder svaret:

- Jeg får svært ved at skifte bilmærke. For hver gang jeg køber en Volvo Amazon, følger der en masse reservedele med. Så loftet er fyldt med gode reservedele.

Den første bil han havde, var en Volvo Amazon 122 S, og han har siden haft otte udgaver af den svenske klassiker. Så selv om han havde en Volvo Amazon 121 på liften i garagen, som han var ved at sætte i stand, kunne han ikke modstå fristelsen, da han så, at der var en stationcar fra 1966, også kaldet en Herregårdsvogn, til salg på Sjælland. En Volvo 122 S med 2 døre, en motorstørrelse på 1782 cc, 86 hk og en tophastighed på 148 kilometer i timen.

- Den var jo lige som min første bil, og der er ikke så mange tilbage af den model. Så jeg slog til, fortæller han.

Sælgeren var en ældre mand, der havde indset, at han aldrig fik bilen ud at køre.

Købte bil i kasser

- Bilen stod bogstaveligt talt i kasser, som jeg fik læsset og kørt hjem til Holstebro, fortæller han.

Hans kæreste og venner syntes måske, at det var lige i overkanten at købe en Volvo mere, når han allerede havde en i forvejen.

- De havde jo ret, men jeg måtte bare have en af hver model. Jeg synes, at bilen er flot, og så er den maskulin, som der står i de gamle reklamer. Min far lagde ikke fingre imellem, og han sagde ”den der bil, den bliver du aldrig færdig med”, siger han.

 

 

 


Løfte om konfirmationskørsel

Det nye bilprojekt skulle da også vise sig at blive en udfordring på flere måder.

- Da min niece på 10 år hørte, at jeg havde købt en Volvo mere, ønskede hun sig, at jeg skulle køre hende fra kirken i den, når hun skulle konfirmeres. Der var jo lang tid til, så det lovede jeg hende, siger han.

Men tiden gik, og det rykkede ikke rigtigt med veteranbilprojektet. Året før niecens store dag kunne han godt se, at han nok hellere måtte få gjort noget alvorligt ved de bildele, der stadig stod i kasserne i garagen.

- Sælgeren havde sagt, at bilen stort set bare skulle samles, og så var den klar til at komme til en autolakerer. Men det viste sig ikke at være helt sandt. Da jeg begyndte at sandblæse, dukkede der flere og flere rustpletter frem. Der var mange dele, som jeg måtte udskifte helt eller delvist. Her er det en stor hjælp, at Veteranforsikring hos Aros Forsikring ikke foreskriver, at jeg udelukkende skal bruge originale dele for at være dækket, fastslår han.

Bildøre i sengen

I mange måneder gik han i garagen, når han fik fri fra sit arbejde som elektriker, og det blev tit sent, inden han kom i seng. Juleferien det år blev også inddraget til veteranbilprojektet.

- Det var en stor dag, da jeg kunne hente bilen fra maleren. Da jeg kom hjem, blev jeg modtaget i bedste Olsen Banden stil af min familie med flag i hænderne. Projektet havde fyldt rigtig meget, og jeg var bestemt ikke populær hos min kone, da jeg var nødt til at opbevare to bildøre i vores seng, fordi der ikke var plads andre steder i huset og garagen, siger han.

 Bremserne svigtede

Veteranbilen blev synet en uge før niecens konfirmation. Men med veteranbiler kan man aldrig vide sig sikker, og det blev en nervepirrende dag, da niecen skulle i kirke og konfirmeres.

- Bilen var blevet vasket. Vejret var fantastisk, og vi kørte hjemmefra i god tid. Mig i Volvoen, som kørte perfekt, og min kæreste med vores børn kørte bagefter. Så hørte jeg en lille bankelyd fra bilen, fortæller han.

Lyden blev kraftigere og kraftigere, som et stykke metal, der triller rundt i en gryde, og på vej hen mod en jernbaneoverskæring, svigtede bremserne.

- Det havde jeg prøvet før med de gamle biler, og jeg hev i håndbremsen, men den virkede heller ikke. Panikken ramte mig, men heldigvis kunne jeg motorbremse, og bilen stoppede midt på overskæringen. Jeg hoppede ud og fik bilen skubbet væk fra sporet. Men der var noget galt med højre baghjul. Måske en knækket akse. Jeg var helt knust. Så tæt på at opfylde min nieces ønske, siger han.

 


 

Bilen blev repareret

Han var nødt til at lade Volvoen stå, og familien kørte i den anden bil til kirken. Men han kunne slet ikke koncentrere sig om det, der skete her.

- Jeg tænkte kun på bilen. Det slog mig, at jeg måske havde glemt at sætte en split gennem en møtrik. Jeg måtte jo overbringe min niece den triste nyhed, da vi var færdige i kirken, men hun tog det pænt, og hun kørte ud for at blive fotograferet. En anden gæst foreslog, at han kunne hente noget værktøj, og at vi kunne give det et forsøg med at få Volvoen køreklar igen, siger han. Det lykkedes at få lavet veteranbilen på kun 20 minutter af de to mænd i festtøj.

- Så jeg kørte min niece hjem til de ventende gæster i Volvoen, da hun kom fra fotografen. Hun blev glad. Sikken en dag!, siger Jesper Damsgaard.

Kører hele året

Jesper Damsgaards veteranbiler er ude at køre hele året, og skulle han være uheldig at få en skade på dem, når han er ude at handle, er han dækket af sin Veteranforsikring hos Aros Forsikring.

- Det er rart, at jeg ikke er bundet af den skæringsdato, som der er hos andre forsikringsselskaber, og at lejlighedsvis kørsel er tilladt hele året. Hvis jeg har lyst, kører jeg en tur med mine børn på seks og tre år, der er vilde med en tur i en Amazon veteranbil, siger Jesper Damsgaard.

 


Fakta - Volvo Amazon

Volvo Amazon blev introduceret til de danske bilkøbere i Danmark i 1957, og bilen kostede dengang 24.890 kr.

Oprindelig havde Volvo valgt det svenske navn Amason på grund af ordets originale betydning. For hvor Volvos jernmærke-logo ledte tankerne hen på maskuline ting, gjorde ordet Amason det modsatte. Ifølge græsk mytologi var amazonerne kvindelige krigere, som kæmpede med bue og pil.

Bilen var designet af den blot 29-årige designer, Jan Wilsgaard, som blev Volvo's legendariske chefdesigner.

Navnet Amazon blev i øvrigt kun brugt i de nordiske lande, og bilen gik under model 121/122S/123GT i øvrige Europa, da den tyske knallert- og motorcykelproducent Kreidler producerede en knallert kaldet Amazon, og uden for Skandinavien havde Kreidler ophavsretten på navnet Amazon.

Amazon var baseret på højt sikkerhedsniveau, og bilen havde blandt andet sikkerhedsseler både for og bag. 3-punkt selen kom i denne forbindelse på markedet og var patenteret af Volvo. Nils Bohlin var netop blevet ansat hos Volvo, da en af Volvo’s sælgere kørte galt. Sælgeren havde sele på, men sælgeren gled ud af selen og blev slynget ud af sin bil under uheldet. Nils Bohlin besluttede sig derfor for at tilføje endnu et bælte til selen for at holde passageren fast.

Første modelår af Amazon var 1957, og den blev leveret med en B16A-motor på 1583 cm3 med en effekt på 60 hk. Gearkassen var 3-trins. Allerede i 1958 kunne Volvo tilbyde Amazonen med en sportsmotor på 76 hk, som fik benævnelsen B16B, og en 4-trins gearkasse. Denne model fik betegnelsen Amazon S / 122S. Begge modeller kunne kun fås som 4-dørs sedan.

I 1962 kunne Amazonen fås med B18 motoren på 1778 cm3, som Volvo havde udviklet til sportsvognen P1800, der blev introduceret i 1961. Amazonkøberen kunne vælge mellem 2 motorvarianter: B18A på 68 hk eller B18D på 80 hk, og bilen kunne nu fås med 2 eller 4 døre eller som stationcar kaldet "Herregårdsvogn".

I 1967 kom jubilæumsmodellen 123 GT med 96 hk og 4-trins gearkasse med elektrisk overgear.

I 1969 voksede motorstørrelsen igen med B20 motoren på 1986 cm3. Den kunne også fås i 2 varianter: 82 hk og 100 hk.

Den allersidste Amazon, der blev bygget, rullede af samlebåndet i Torslanda-fabrikken i Sverige den 3. juli 1970. Siden starten i 1956 var der i alt produceret 667.323 Amazoner.