Ny himmel fra Sverige
Jørgen Eeg Sørensen gik bilen grundigt efter den første vinter, hvor han var ejer af den. Der blev jagtet rust i alle hjørner. Bilens himmel havde set bedre dage, og indtrækket blev repareret.
- Den nye himmel kom færdigsyet fra Sverige, og indtrækket blev skiftet med det sidste af det originale stof, som Ulrik Lauridsen havde liggende, siger han. Nye dæk trængte bilen også kraftigt til.
Jørgen Eeg Sørensen søgte ved omregistreringen om at få de originale nummerplader på bilen, og fik lov til det mod betaling. Baglygterne var heller ikke de originale.
- Ulrik Lauridsen skaffede tre originale baglygter, der så forfærdelige ud. Men med Bent Fasterholdts hjælp og en forkromning, fik vi to fine lygter ud af det, siger han.
Kædetræk styrer motorvarmen
Hos en autoophugger fandt han en todelt bagrude, der også var i en dårlig stand.
- Men igen med stor hjælp fra mine venner i Billund, blev den uoriginale bagrude udskiftet, punktsvejset, tinloddet, spartlet og lakeret, så man ikke ser, at den er blevet skiftet, siger han.
Bilen står i den originale farve, Maroon Red, og den har også Volvos kendetegn fra dengang, en fugl, på køleren.
- Motorens køletemperatur kan reguleres ved et træk i en kæde, der åbner og lukker for et gardin ude i motoren, og der er kun sidespejl i venstre side. Jeg kan godt køre i regnvejr, men de små vinduesviskere, følger ikke for godt med, fortæller han. Motorens flotte nylakerede luftfilter fik han i 70 års fødselsdagsgave af Bent Fasterholdt.
Næste ejer
Jørgen Eeg Sørensen tager gerne på biltræf og viser bilen frem. Den har vundet en 2. præmie og pokal for ”Biler med Karma” på et træf hos Strøjer Samlingen på Fyn. Jørgen Eeg Sørensens søn har en flot Corvette fra 1971, og i løbet af sæsonen mødes de ofte til træf i Tørskind Grusgrav ved Vejle, hvor der er veterantræf hver onsdag aften.
- Når jeg er ude til træf, bliver jeg tit spurgt, ”Hvad koster sådan en?”, så plejer jeg at svare, at den koster det man bliver enige om; men at den ikke er til salg, understreger han.
Hans søn har prøvet at køre den, og der var han også solgt.
- Min søn er lige så vild med min Volvo, som jeg er. Jeg regner med selv at køre den i mange år endnu og hvem ved, måske går den i arv en dag, fastslår Jørgen Eeg Sørensen.
Volvo PV444
Volvo PV444 blev produceret fra 1944 til 1958. PV står for ”person vagn”, og 444 står for 4 firepersoners og 44 HK.
Motor: en 4-cylinderet rækkemotor på 1,4 liter.
Der blev produceret 196.004 af Volvo PV 444, inden modellen blev afløst af PV 544 i 1958.