17. marts 2021

7 tips til forårsklargøring af cyklen

Hvis du ikke hører til i den gruppe af cyklister, der cykler året rundt, er du måske begyndt at overveje, om det snart er tid til at finde dit tohjulede transportmiddel frem fra skuret. Inden du hopper i sadlen og cykler derudaf som en anden Tour de France-deltager, bør du dog sikre dig, at din cykel både er sikker og indstillet, så den yder dig den mest optimale komfort på turen. I denne artikel giver vi dig 7 gode råd til, hvordan du klargør din cykel til årets (måske) første tur ud i det blå. Forårsklargøring af cykel

1/ Rengør cyklen
Hvis din cykel har været gemt af vejen hen over vinteren, kan det være en god idé at starte cykelklargøringen med en simpel rengøring. Det kan være, det er tilstrækkeligt at tørre stel, sadel og styr af med en våd klud, men fejrer du genforeningen med din cykel med en større rengøringsfest, så stil gerne cyklen i nærheden af et afløb, så vandet kan komme væk. Bruger du sæbe, så husk at vælge en, der egner sig til cykler – og tør stellet af med et tørt viskestykke efterfølgende.


2/ Tjek kæde og tandhjul
Trænger cykelkæden til at blive smurt, skal du selvfølgelig have fat i noget kædeolie. Følg altid anvisningerne på det produkt, du benytter, og sørg for, at kæden sidder tilpas stramt, så den ikke hopper af, mens du cykler. For at smøre kæden er du nødt til at dreje baghjulet, og her kan du passende tjekke, om tandhjulene fungerer optimalt.


3/ Kontrollér gear og bremser
Det er ikke behageligt i længden at køre på en cykel, hvor gearene ikke virker optimalt, så tjek gerne, at det er nemt at skifte mellem dem. Derudover er det selvfølgelig ekstremt vigtigt at fod- og håndbremser virker, som de skal, og du bør altid kontrollere bremserne, inden du kører afsted. Er du i tvivl om, hvorvidt de fungerer optimalt, opfordrer vi dig til, at du henvender dig til en autoriseret cykelsmed. Gå aldrig selv i gang med at reparere bremserne.


4/ Tilse dæk og slanger
Det er ikke unormalt, at dækkene på din cykel har tabt luft, mens cyklen har været gemt væk. Er cyklen flad, kan du overveje at anskaffe dig nye slanger, men du behøver ikke at udskifte selve dækkene, medmindre dækmønsteret er slidt væk. På dækket er det angivet, hvor mange bar eller PCI det skal pumpes med. Sørg for at følge denne anvisning, så du kører med det rigtige dæktryk. Herved mindsker du risikoen for punkteringer, ligesom du kan styre bedre og køre stærkere.


5/ Justér styr og sadel
For at opnå den bedste komfort, skal cyklens styr og sadel være indrettet, så de passer til dig. Får du ondt i kroppen efter en cykeltur, er det muligt, at din sadel trænger til at blive justeret. Her er det vigtigt, at du tilpasser sadelhøjden til længden på dine ben. På den måde får du nemlig den bedste siddekomfort og det maksimale udbytte, når du træder i pedalerne. Du kan bruge din hofte til at finde den helt perfekte sadelhøjde. Når du står ved siden af din cykel, skal sadlen være lige ud for din hofte. Føles cyklen stadig ikke helt behagelig, kan du justere på styrets højde og hældning.


6/ Husk cykelhjelmen
Er du lige så fornuftig som en elev i femte klasse? Ifølge en undersøgelse foretaget af Rådet for Sikker Trafik i 2019 bruger 86 % af de 10-12-årige cykelhjelm. Til sammenligning bruger kun 42 % af voksne over 26 år cykelhjelm. Det er jo ikke ligefrem prangende eller forbilledligt.

Den faldende brug af cykelhjelm i voksenlivet skyldes formentlig en kombination af dovenskab, overmod og forfængelighed, men skulle du en dag havne på en utilsigtet date med asfalten, bliver du sandsynligvis rigtig glad for, at du spændte hjelmen, inden du tog afsted. En cykelhjelm reducerer nemlig risikoen for alvorlige hovedskader med 50-60 % og kan betyde forskellen på liv og død.

I denne artikel får du gode råd til, hvordan du justerer cykelhjelmen, så den sidder korrekt på dit hoved >>

Er du så uheldig at blive involveret i en cykelulykke, er det selvfølgelig vigtigt, at du ved, hvordan din Ulykkesforsikring kan hjælpe dig. Vidste du for eksempel, at du kan få dækket behandlingsudgifter til fysioterapeut, kiropraktor, akupunktør eller lignende ved ulykke? Eller at du kan få dækket tandlægeudgifter og få psykologisk krisehjælp, hvis det er nødvendigt?

Du kan læse mere om Aros Forsikrings Ulykkesforsikring her >>


7/ Opdatér øvrigt udstyr
Nu, hvor du har gennemgået din cykel (du huskede cykelhjelmen, ikke?), så er du snart klar til at sparke jernhesten i gang og sætte afsted. Hvis du ikke er alt for utålmodig, kan du dog lige nå at tjekke, om du også har styr på disse syv ting.


Cykelforsikring
Selvom antallet af cykeltyverier er faldet markant i løbet af de sidste 10 år, anmeldes der stadig mere end 45.000 cykeltyverier årligt, og du har garanteret kendskab til mindst en i din omgangskreds, som har oplevet at få snuppet sin cykel.

Det er selvfølgelig surt at miste sin cykel, men med en Cykelforsikring kan du få dækket tabet, så du hurtigt kan komme tilbage i sadlen. For at tegne en Cykelforsikring hos Aros Forsikring skal du være opmærksom på følgende tre ting:

1/ Du skal have en Indboforsikring hos os for at kunne tegne en Cykelforsikring.
2/ Din cykel eller elcykel har en værdi under 15.000 kr. (ellers se nedenstående om Cykelkasko).
3/ Din cykel skal altid være låst med en forsikringsgodkendt lås.

Har din cykel eller elcykel en værdi til mere end 15.000 kr., kan du hos Aros Forsikring tegne en Cykelkasko, som er tilpasset din cykels specifikke værdi. Cykelkasko dækker ikke bare cykeltyveri- og hærværk – den dækker også, hvis din cykel får påført skader i forbindelse med styrt eller transport. Med Cykelkasko er du dækket både i Danmark og i udlandet, men vær opmærksom på, at du ikke er dækket ved halv- eller helprofessionelle løb.

Du kan læse mere om Aros Forsikrings Cykelforsikring og Cykelkasko her >>


Cykellygter
Det er lovpligtigt at bruge cykellygter før solopgang og efter solnedgang, og dine lygter skal kunne ses på 300 meters afstand. En forlygte skal have et gult, hvidt eller blåligt lys, men er den gul, må den ikke blinke. Det må den til gengæld, hvis den lyser hvidt eller blåt, så længe den blinker med mindst 120 blink i minuttet. Baglygten skal lyse rødt, og den må – ligesom din forlygte – også gerne blinke, hvis den blinker med mindst 120 blink i minuttet.


Reflekser
Uanset tidspunktet på døgnet skal din cykel være udstyret med de lovpligtige reflekser, så du er synlig for øvrige trafikanter. På en helt almindelig cykel skal du have en rød refleks bag på cyklen samt en hvid refleks foran. Derudover skal du have minimum én gul refleks i hvert hjul eller en hvid refleksstribe på dækkets eller fælgens side, ligesom du også skal have minimum to gule reflekser, som er i bevægelse under kørsel, og som er synlige bagfra. Her vil der typisk være tale om pedalreflekser.


Lås
Du bør sikre din cykel med en godkendt cykellås. Din cykel skal nemlig være aflåst korrekt, hvis din forsikring skal dække et eventuelt tyveri. Husk at gemme låsebeviset. Find et fast sted til nøglen, så du ikke skal lede efter den, hver gang du skal afsted.


Lappegrej
Skulle du punktere, er det rart, hvis du selv kan lappe slangen. Sørg for at have en lille smule lappegrej, så du hurtigt kan fikse din cykel.


Sadelovertræk
Der er ingen, der bryder sig om at sætte sig op på en våd sadel. Med et sadelovertræk er du lynhurtigt ovre det problem.


Cykelpumpe
Har dækkene på din cykel tabt luft, er en cykelpumpe din bedste ven. På nogle cykelmodeller er der gjort plads til, at du kan montere en cykelpumpe direkte på cyklen, så du altid har den på dig.

Tilbage