interview-morten-dissing-aros-forsikring

Aros er Danmarks bedste forsikringsselskab - for alle

HENRIK SKOV , HESK@STIFTEN.DK
Publiceret 28. februar 2017 kl. 14:00

Aros Forsikring i Aarhus holder fast i den personlige kontakt i en mere og mere digitaliseret verden. Det er samtidig hemmeligheden bag topplaceringen i brancheundersøgelse af kundetilfredsheden, mener direktør Morten Dissing.

Fra sit kontor på 9. sal på Viby Torv i Aarhus er direktør Morten Dissing vant til at se byen og Brabrandsøen fra oven, og da Aros Forsikring for første gang figurerede på EPSI's uafhængige undersøgelse af tilfredsheden blandt privatkunder i forsikringsbranchen i 2016 kunne han også nyde udsigten fra toppen.

Aros Forsikring placerede sig nemlig på en flot fjerdeplads. Kun overgået af Vestjyllands Forsikring, der er et eksklusivt selskab for vestjyder, Lærerstandens Brandforsikring for lærere og pædagoger samt Bauta, som er i samme LB-familie og tæller blandt andet sygeplejersker, fysioterapeuter og sosu-assistenter. Dermed kan Aros Forsikring kalde sig Danmarks bedste ikke-ekskluderede selskab, når det kommer til kundetilfredshed med 81,5 point på indekset til 100, for her kan alle være med.

Hemmeligheden er ifølge Morten Dissing, at Aros, som trækker spor tilbage til 1921, stadig bygger forretningen op omkring gamle dyder som hæderlighed og personlig betjening.

- Alle taler om disruption og digitalisering, og selvfølgelig arbejder vi også med skadesanmeldelser online, men vi holder også fast i, at kunden har en personlig kontaktperson. Netop tilgængeligheden og det, at kunderne her altid taler med et menneske i den anden ende, er nogle af grundene til, at vi scorede højt i EPSI-undersøgelsen. Hos os er personlig betjening og digitale løsninger ikke enten-eller. Det er både-og, forklarer Morten Dissing.

Den etablerede er kernekunden

EPSI-undersøgelsen fortæller også, at det er de yngste danskere, der har mindst tillid til deres forsikringsselskab, og hos Aros Forsikring hører kernekunden til i segmentet +40. Morten Dissing er dog ikke bange for, at kunder med fokus på høj service og personligheden er på vej til at dø ud. Tværtimod.

- Service og komfort får større værdi, jo ældre vi bliver, og i 2040 vil en fjerdedel af danskerne være over 65 år. Vi er et selskab, der er bedst for de, der har etableret sig. Familien er vores udgangspunkt, og vores tariffer falder med alderen. Man kan jo alligevel ikke være bedst til det hele, påpeger Morten Dissing.

Han fremhæver samtidig, at Aros Forsikring er et gensidigt - det vil sige kundeejet - selskab, som ikke er sat i verden for at give et udbytte til aktionærerne. I stedet går overskuddet tilbage til kunderne i form af løbende forbedringer som mindre selvrisiko og bedre dækninger. For eksempel har kunderne for nylig fået produktet Web Clean-up til fjernelse af uønsket og krænkende materiale på nettet som en del af deres ID-sikring i indbo-forsikringen.

De gensidige selskaber vinder

- Den kundeejede forretningsmodel, der bygger på samme principper som andelsbevægelsen, passer stadig godt til danskerne, siger Aros-direktøren.

De tre EPSI-topscorere Vestjyllands Forsikring (84,1 point), Lærerstandens Brandforsikring (84,0 point) og Bauta (82,5 point) er i øvrigt også alle gensidige selskaber.

Aros Forsikring tæller i alt 60 ansatte og har en årlig præmieindtægt på 160 mio. kroner. Virksomheden kan fremvise en vækst på tre-fire procent om året i de seneste regnskaber.

- Vi er blandt de små i branchen, men vi får hele tiden flere kunder uden at have planer om at skulle være 10 gange så store, siger Morten Dissing.

Direktøren er i øvrigt den blot sjette i stolen i Aros Forsikrings snart 100 årige historie. Det er altså ikke et sted, hvor chefen sådan lige render af pladsen.