03. september 2020

Coronavirus – sådan hjælper vi dig

Denne artikel er senest opdateret d. 03/09.

Årsrejseforsikring og afbestilling – sådan dækker vi Corona virus

 


Rejseforsikring til din sommerferierejse

Du må igen rejse til en stor del af EU/EØS landene.

Det betyder, at din rejseforsikring dækker som normalt – også hvis du bliver smittet med coronavirus. Du kan altså rejse med en fuld rejsedækning. Du skal også blot huske at have det blå kort med dig på ferien. Dette blå kort dækker også behandling for corona.

Du skal følge med i rejsevejledningerne, som opdateres hver uge (torsdag kl. 16).

Ring endelig og spørg os, hvis du er i tvivl.

 

Resten af verden er fortsat ORANGE/RØDE områder.

Det betyder, at alle ikke-nødvendige rejser dertil frarådes. Følg med i rejsevejledningen på um.dk.

Vælger du at rejse til et land, by eller område udenfor EU/EØS, dækker rejseforsikringen ikke. Det skyldes, at vi ikke er sikre på at kunne hjælpe dig i de pågældende områder og/eller få dig hjem på forsvarlig vis, hvis du skulle blive akut syg eller komme til skade.


Vil du afbestille en privat ferierejse til et land, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser til? 

Afbestilling af pakkerejse


Har du købt en pakkerejse hos et dansk rejsebureau - det vil sige en rejse, der består af fx hotel/bolig og flybilletter eller hotel og udflugt/arrangement - skal du kontakte din rejsearrangør med henblik på ombooking/voucher eller refusion.

Afbestilling af flybilletter


Har du ikke bestilt en pakkerejse, men fly og ophold hver for sig, er det flyselskabet, der dækker eller ombooker flybilletterne, hvis flyet bliver aflyst. Vil flyselskabet trods din henvendelse ikke refundere pengene for flybilletterne, selvom flyvningen er aflyst, og har du betalt rejsen med kreditkort, kan din bank i nogle tilfælde også hjælpe dig. Du har ofte mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen, og det med den begrundelse om, at du ikke har fået den vare, du har betalt for. Det er en anmodning om tilbageførelse (charge-back) af det betalte beløb. Kontakt din bank for at høre nærmere.

I øjeblikket er der meget pres på flyselskaberne, og det kan derfor tage lang tid, inden du får din refusion. 

Vi dækker desværre ikke disse udgifter, idet det er flyselskabets ansvar at kompensere dig

Afbestilling af øvrige private ferierejser

Tidligst 3 dage før planlagt afrejse kan vi afgøre, om du har dækning på afbestillingsforsikringen.

  1. Først skal du kontakte det pågældende rejsebureau, flyselskab eller bookingportal for ombooking eller refusion.
  2. Får du helt eller delvist afslag på ombooking/voucher eller refusion, skal du bede om at få det dokumenteret på skrift, fx i en mail, også hvis din rejsearrangør kun kan tilbyde delvis refusion.
  3. Herefter kan du anmelde skaden til os - husk at uploade dokumentation til din skade 

Vi følger udviklingen meget tæt, og vi opdaterer løbende nærværende side.

 

Vi kan desuden henvise til disse relevante links:

 

Du kan læse vores gode råd om at undgå Coronasvindel her

Tilbage
Nyhedsbrev
Kontakt mig